Polecane mikrofony do PC i domowego studia

Polecane mikrofony do PC i małego studia jest zestawieniem wybranych mikrofonów, które subiektywnie uznałem za sprawdzające się najlepiej w zastosowaniach przy komputerach PC i w małym amatorskim studiu nagraniowym, zarówno pod USB, jak i na gnieździe XLR. Staram się, aby trafiały tu modele przesłuchane przeze mnie kiedykolwiek osobiście, nawet jeśli nie zdążyłem zrobić im pełnej recenzji na blogu. Często też są to modele nagrodzone przeze mnie znaczkiem Rekomendacja. 

Aby sprzęt mógł znaleźć się w poniższym zestawieniu, powinien:

  • najlepiej być wciąż produkowanym lub przez jakiś czas po zakończeniu produkcji jakkolwiek jeszcze dostępnym na rynku wtórnym,
  • mieć możliwość nabycia u nas w kraju,
  • prezentować sobą poziom adekwatny do swojej ceny.

Oczywiście w zestawieniu nie ma absolutnie wszystkich modeli wartych posłuchania, jakie spotkać można na rynku sprzętu nowego oraz używanego. Z drugiej strony zależy mi na tym, abyście mieli Państwo absolutną pewność, że dany sprzęt w Polecanych znalazł się w zestawieniu faktycznie dlatego, że realnie znajdował się w moich rękach. Dzięki temu lista jest krótsza, ale w zamian znacznie bardziej wiarygodna i podparta często rzetelnymi testami własnymi. No i naturalnie z czasem rozbudowywana o kolejne ciekawe pozycje. Przy większości z nich jest możliwość sprawdzenia bieżącej dostępności i ceny, aby szybko można było rzucić okiem gdzie dany model jest dostępny w najbardziej atrakcyjnej cenie.

Jeśli jakieś wyrażenia są dla Państwa niezrozumiałe, zachęcam do dodatkowej lektury:
Słownik popularnych pojęć audio

 

Do 150 zł

 

Zalman ZM-MIC1

Cena: ok. 20-30 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: zaczepiany na kabel słuchawkowy
Interfejs:
jack 3,5 mm

Opis: Wysoce popularny mikrofon w bardzo niskiej cenie. Przeznaczony jest do bardzo specyficznego montażu na kablu słuchawkowym na zasadzie wplecenia przewodu w uchwyt. W ten sposób mikrofon wędruje razem z naszymi słuchawkami. Wystarczający do typowych zastosowań a łączony z tanimi, ale w miarę dobrymi słuchawkami np. od Superluxa, można uzyskać sumarycznie wyraźnie większą jakość dźwięku odtwarzanego i nagrywanego za te same, jeśli nie mniejsze pieniądze, niż kupując zestaw rzekomo dedykowany dla graczy.

Potencjalne alternatywy: Thermaltake Chao Echo

 

 

Trust MICO USB

Cena: ok. 80 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: stojący / statywowy
Interfejs:
USB

Opis: Propozycja zwłaszcza dla posiadaczy laptopów, którzy nie mają możliwości podłączenia mikrofonu i słuchawek jednocześnie (np. za sprawą gniazda combojack pod wtyki TRRS). Można go traktować jako bardziej rozbudowaną wersję modelu Starzz pod USB i jedną z najtańszych sensownych tego typu. Wystarczy jedno wolne gniazdo, aby móc nagrywać dźwięk na takiej samej zasadzie, jak gdybyśmy pracowali przy komputerze stacjonarnym. Mikrofon umieszczony na trójnożnym stojaczku można regulować co do kąta nachylenia względem nagrywanej osoby.

 

 

Fifine K669B USB

Cena: ok. 130 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: stojący / statywowy
Interfejs:
USB, kabel przymocowany na stałe

Opis: Kompaktowy mikrofon będący prostszym odpowiednikiem Snaba HF50. Choć też nie do końca tak mocno uproszczonym, bo w odróżnieniu od niego posiada regulowaną głośność nagrywania, pozwalającą na zwiększenie czułości ręcznie podczas nagrywania. Kompaktowe rozmiary uniemożliwiają montaż w koszyku antywibracyjnym, ale zamontowany na statywie, ramieniu radiowym lub dołączonym do zestawu trójnogu zajmuje bardzo mało miejsca. Nagrywa bardzo naturalnie i czysto, z bardzo niskim poziomem zaszumienia własnego oraz niewrażliwością na przebicia, co jest o tyle ważne, że mikrofon posiada na stałe zamontowany kabel USB o długości 1,8 m. Choć więc wydaje się on propozycją dla najbardziej oszczędnych, w rzeczywistości posiada multum zalet pełnowymiarowych mikrofonów za większe pieniądze.

Przeczytaj recenzję Fifine K669B USB

 

 

Mozos MKIT-900PRO GAMER

Cena: ok. 150 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: stojący / statywowy
Interfejs:
USB

Opis: MKIT900 nagrywa z delikatnym i przyjemnym ociepleniem dźwięku, nie za cicho, nie za głośno, bez marginesu na ewentualne korekty „w razie czego”, ale też bez słyszalnego szumu czy przebić. Zalicza przy tym też mocny plus bardzo atrakcyjną ceną oraz dołączonymi akcesoriami o dobrej estymowanej trwałości. Nie posiada żadnych przywar, ułomności do których można byłoby się przyczepić, poza maksymalną głośnością, która jest na umiarkowanym, standardowym można powiedzieć poziomie. Dlatego można go wpisać w poczet szerokiego już grona mikrofonów, które warte są polecenia dla oszczędnych użytkowników, chcących kupić prosty mikrofon bez fajerwerków „na początek”, ale z dobrym wyposażeniem i możliwością taniego sprawdzenia takich konstrukcji w praktyce.

Przeczytaj recenzję Mozos MKIT-900PRO GAMER

 

Do 300 zł

 

Snab MicroTone HF50

Cena: ok. 200 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
Interfejs:
USB

Opis: Tani i bardzo przyjemnie nagrywający mikrofon na USB, oferujący dobrą jakość rejestracji, solidne wyposażenie dodatkowe, dobrze przemyślaną konstrukcję wykonaną z sensownych materiałów, ale przede wszystkim bardzo mały poziom szumów własnych i niewrażliwość na przebicia. Choć nagrywa cieplej od E205U czy UM900, czyni to w bardzo naturalny sposób, który w tej cenie naprawdę trudno przebić czymś innym.

Potencjalne alternatywy: Samson C01u, ISK AT100, Superlux E205U

Przeczytaj recenzję Snab HF50

 

 

Antlion Audio ModMic v5

Cena: ok. 360 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: teleskopowy, magnetyczny mocowany do słuchawek
Interfejs:
 jack 3,5 mm

Opis: Bardzo często użytkownicy pytają o słuchawki z mikrofonem. I bardzo często też otrzymują odpowiedź, że takie modele są nieopłacalne ze względu na niską jakość zarówno samego mikrofonu, jak i dźwięku odtwarzanego w nausznikach. AAM jest w tym kontekście więc propozycją wartą rozważenia przy dwukrotności dołożenia względem MICO. Jest to nic innego jak teleskopowy mikrofon analogowy z magnesem, przystosowany do montażu na boku muszli słuchawek dowolnej klasy. W ten sposób można m.in. drogie słuchawki sceniczne, np. K702, przekonwertować na słuchawki sprawdzające się w grach wymagających także aktywnej komunikacji. Nadaje się również dla grających streamerów i osób dynamicznie nagrywających relacje video, które muszą pracować w słuchawkach i niekoniecznie chcą nabyć sprzęt „realizatorski”.

 

Do 500 zł

 

Samson C01u

Cena: ok. 300-400 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
Interfejs:
USB / XLR (C01 XLL)

Opis: Pojemnościowy mikrofon na USB, który możemy zastosować również jako bardzo tanie rozwiązanie o przeznaczeniu półprofesjonalnym-studyjnym. Choć istnieją również warianty na klasyczne złącza analogowe, model C01u zwraca uwagę jako jedna z najtańszych propozycji spośród pełnowymiarowych mikrofonów USB o rozsądnym stosunku ceny do możliwości. W tej cenie właściwie najczęściej wybierany przez użytkowników.

UWAGA: Model C01 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla.

Potencjalne alternatywy: Reloop sPOD PRO

 

 

Genesis Radium 600

Cena: ok. 450 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
Interfejs:
USB

Opis: Genesis Radium 600 to bardzo fajnie wydany mikrofon, w którym dostajemy multum akcesoriów i dodatkowego wyposażenia. To największe jego zalety, ale też np. nagrywanie 2-kanałowe i analogowe pokrętło wzmocnienia, skutkujące sumarycznie możliwą dużą głośnością nagrywanego głosu. Gniazdo monitorowania słuchawkowego wraz z zadziwiająco dobrą jego jakością również jest świetnym dodatkiem. Na upartego da się go umieścić także w koszu antywibracyjnym, jeśli nie będziemy ze wspomnianego gniazda korzystali. Stabilna stopka z regulacją także jest tu zaletą. Przysłowiową łyżką dziegciu będzie łatwa w zdzieraniu się farba i podatność na zbieranie przebić, ale na szczęście mikrofon daje się ustawić tak, aby zredukować je do praktycznie zera. Z mikrofonu użytek będzie miała przede wszystkim osoba skupiona na cichych nagraniach i chęci jak najbardziej wyciszonego tła w nagraniu, bez np. dodatkowego podkładu muzycznego. Z kolei wszyscy nagrywający np. filmy na potrzeby swoich kanałów YT czy też gracze, na pewno docenią duże możliwości konfiguracyjne oraz wysoką głośność, plasującą się wyżej niż inne modele na USB.

Przeczytaj recenzję Genesis Radium 600

 

Do 750 zł

 

AKG PERCEPTION P120 USB

Cena: ok. 550-600 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
Interfejs:
USB / XLR (P120)

Opis: Bardzo ciekawy, dosyć ciężki (w całości metalowy) i czuły mikrofon od AKG, wpisujący się w długą historię tworzenia takich urządzeń przez producenta z Austrii. Sprzęt posiada na sobie zarówno przełącznik ograniczania czułości o -20 dB, jak i odcinania niskich częstotliwości przy progu 300 Hz (-12 dB), co może pomóc zredukować ryzyko wystąpienia efektu zbliżeniowego (podbicia niskich częstotliwości w miarę zbliżania się źródła dźwięku do mikrofonu). Mikrofon spokojnie możemy przeznaczyć już do półprofesjonalnych zastosowań w ramach małego studia nagraniowego, ale przede wszystkim w celu nagrywania naszej mowy. AKG bardzo wyraźnie różnicuje u siebie mikrofony w kontekście potencjalnego wykorzystania nagrywania: mowy, śpiewu, instrumentów etc. Perception celuje w te pierwsze, a z włączonym odcięciem może sprawdzić się również i przy drugim, w razie konieczności także i trzecim. W zestawie otrzymujemy również malutki stojaczek z adapterami.

UWAGA: Model P120 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla. Najlepiej łączyć go z tłumikami (Popkillerami) oraz koszykami amortyzującymi (Shock mountami) ograniczającymi przenoszenie wibracji na urządzenie.

 

 

Audio-Technica AT2020 USB+

Cena: ok. 720-750 zł (sprawdź dostępność i najniższą cenę)

Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
Interfejs:
USB / XLR (AT2020)

Opis: Również i ATH ma swoje doświadczenia w zakresie nagrywania, a co demonstruje idealnie w ramach tego konkretnego modelu. AT2020 USB+ z powodzeniem konkuruje z wyżej wymienionym P120 USB od AKG. Uniwersalny i bardzo dobrze rejestrujący dźwięk jak na swoją cenę (zwłaszcza że w wersji pod klasyczny XLR jest tańszy), znajdzie swoje zastosowanie w zastosowaniach półprofesjonalnych, nie tylko obejmujących nagrywanie mowy, ale również różnorodnego wokalu o często zmienianej intonacji oraz odległości od mikrofonu. Sprzęt wyposażony jest też w pokrętło kontrolę miksowania oraz głośności dla wbudowanego w urządzenie wyjścia słuchawkowego.

UWAGA: Model AT2020 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla. Najlepiej łączyć go z tłumikami (Popkillerami) oraz koszykami amortyzującymi (Shock mountami) ograniczającymi przenoszenie wibracji na urządzenie.

Potencjalne alternatywy: AKG P220 (XLR)

 

Zestawienia z serii Polecane mają charakter poglądowej i subiektywnej listy produktów wartych uwagi podczas dokonywania zakupów sprzętu audio. Decyzje o ewentualnym zakupie urządzeń wymienionych w powyższym zestawieniu podejmowane są tylko i wyłącznie przez osoby kupujące, dlatego blog Audiofanatyk.pl nie ponosi odpowiedzialności za wynikające z tego tytułu ewentualne problemy, niezadowolenia lub roszczenia. Opis brzmienia i cech fizyczno-napędowych ma charakter czysto poglądowy i może różnić się w zależności od sprzętu jakim dysponuje nabywca oraz jego anatomii. Jak zawsze zachęcam do samodzielnych odsłuchów wymienionych w powyższym rankingu urządzeń w miarę możliwości i tym samym wyrobienia własnych wniosków i opinii na ich temat.

Jakub Łopatko
Jakub Łopatko

Właściciel bloga Audiofanatyk i autor publikacji ukazujących się na jego łamach. Pasjonat tematyki audio, słuchawek i sprzętu komputerowego, a także miłośnik zdrowego jedzenia, roweru oraz długich spacerów.